De gamla bondgårdarna skola räddas

Föreläsning
Mangårdsbyggnad

De gamla bondgårdarna skola räddas – Arkitekt Einar Rudskogs resor på Åland 1923–1924.
Föredrag med Johan Häggblom, bebyggelseantikvarie och filosofie master i kulturvård vid Göteborgs universitet.

Hur ser det typiskt åländska huset ut? Det frågade sig den rikssvenske arkitekten under sina resor igenom byarna i landskapet för snart hundra år sedan. Med sin kamera dokumenterade han de gamla bondgårdarna och lyfte fram goda exempel på åländsk byggnadskultur, men även dåliga. Många av byggnaderna och miljöerna känner vi igen på fotografierna.

Föredraget kommer kretsa kring detta fantastiska bildmaterial som finns bevarat i Ålands museums samlingar. Vilka slutsatser gjorde Rudskog? Och varför avskydde han de vackra glasverandorna?

Boka plats på tel 25426 eller på info@museum.ax