Publikation - 101 glimtar ur Ålands forntid (2021)

Vinnaren av Årets Museipublikation 2022 - Finland museiförbund!

Vad har en miniatyrvindflöjel gemensamt med leridoler?

Svaret är att båda ingår i Ålands museums stora samling av fynd från stenåldern, bronsåldern och järnåldern (5500 f.Kr - 1050 e. Kr).

Båda finns också med i den här boken som vill presentera mångfalden i samlingen genom att lyfta fram 101 olika fynd. Några av fynden kan man se i museets basutställning, andra har aldrig tidigare visats för allmänheten.

Syntolkning. Ett fotografi på framsidan av en bok. Boken är fyrkantig och framsidans bakgrund är en närbild på olika stora bitar av brända hasselnötsskal som ligger huller om buller. Nötskalen är svartgråa av sotet. Centrerat mitt på bokens framsida står bokens titel 101 Glimtar ur Ålands forntid. Ovanför titeln, på framsidans övre kant står författarnas namn som är Kristin Ilves och Veronica Lindholm, och i nedre kanten står det Ålands museum.

"101 glimtar ur Ålands forntid" är en publikation som har tagits fram med anledning av den åländska självstyrelsens 100-årsjubileum. Den bjuder på fascinerande berättelser och riktar sig till alla från skolelever till forskare och allmänintresserade.

101 fynd från forntiden visas med högupplösta bilder av fynd ur den arkeologiska samlingen på ett sett som inte tidigare visats, och med tillhörande texter som beskriver föremål och deras betydelse i den forntida kulturen på ett spännande och beskrivande vis med avstamp i aktuell forskning.

Varför 101 glimtar?

Antalet 100 för att symbolisera firandet av Åland 100 år av självstyre och 1 för första året på de näst kommande 100 år av självstyre. Vi vill på så vis ge vidare stafettpinnen till framtida antikvarier och forskare inför firandet av Åland 200 år av självstyre med en uppföljning av fynd från de senaste 100 år av arkeologiska upptäckter och forskning.

Boken är arkeologins bidrag till firandet av 100 år av självstyre och är ett samarbete mellan antikvarie Veronica Lindholm vid Ålands museums arkeologiska samling och biträdande professor Kristin Ilves vid avdelningen för kulturer i Helsingfors universitet.